Every child should have the right to think and dream in his/her native language. The colonial languages English, French, Portugese are the official languages in many African countries. I feel that the failure in terms of education, development and democracy in many countries can not be undestood holistically unless the aspect of language is embodied in the whole picture.
Carter Godwin Woodson explains in his famous book: "The Mis-Education of the Negro" the fact that the "educated negroes" have the attitude of contempt toward their own people because in their own as well as in their mixed schools, "Negroes" are taught to admire the Hebrew, the Greek, the Latin and the Teuton and to despise the African......
Those who speak one of the colonial languages fluently and have obtained western education are regarded as "the best ones" and given special treatements. This stems from the way Europeans have dealt with black people for many centuries.
"When you control a man´s thinking you do not have to worry about his actions. You do not have to tell him not to stand here or go yonder. He will find his "proper place" and will stay in it. You do not need to send him to tha back door. He will go without being told. In fact, if there is no back door, he will cut one for his special benefit. His questions of education makes it necessary."
Leah Taylor asserts that although published more than six decades ago, the impact of these poignant words by Dr. Carter G. woodson in The Miseducation of the Negro has continued to resonate throughout the minds and hearts of Black people around the globe. With an equal if not greater level of pertinence than it held in 1933, it enlights each reader on controversial issues such as revers dicsrimination, reparation and affirmative action....
Education in vernacular languages is the key for emanicipation from mental slavery and for total human freedom. Vernacular refers to the native language of a country or locality. In general lingustics, it is used to describe local languages as opposed to linguae francae, official standards or global languages. The panafricanist professor Kwesi Prah is working hard to make all education in Africa in vernaculars. We have to help him to this end.
10 kommentarer:
Ironiskt att du skriver detta inlägg på engelska - det förmodade framtida världsspråket för hela mänskligheten.
I motsättning till din partikularistiska småborgerliga etno-nationalism står internationalismen.
Småborgelig är det nog du som har hembiträden och får 20 000 kronor i månaden i Etiopien och bor i en villa...
Engelskan ger mig fler läsare än svenskan.....inget annat skäl än det.
Alltså ligger ett språks värde i antal potentiella lyssnare/läsare.
Och vilket språk talas av fler människor än engelskan?
Och vilket språk talades av de brittiska kolonialisterna?
Och hur många stamspråk som talas av några enstaka tusental finns det?
Och varför skulle inte ett folk, speciellt ett folk som bor i en multinationell stat, välja att kommunicera på ett språk som förstås av deras grannar?
Frågan är om Andy är en Värdenihilist som Ingmar Hedenius....
Ett språksvärde ligger självklart inte i antalet potentiella lyssnare/läsare men vad innebär att hävda:
ATT ALLA SPRÅK ÄR LIKA VÄRDA...många kan priset av allting men inte dess värde...
Jag kan inte standardkinesiska-Mandarin- som talas av fler människor än engelskan vilket gör att mitt budskap sprids lättast genom kolonialisternas språk.
Jag behärskar Tigringa/Amaringa och skulle ha kunnat skriva detta inlägg på de språken men det hade varit höjden av etnonationalism....
Det är föraktfullt att använda sig av uttrycket "stamspråk" som du gör.
Många språk har dött och håller på att dö ut och det är därför jag förespråkar att all undervisning ska vara på modersmålet.
Du blandar dock äpplen och päron som vanligt....och läser bokstavligt för att skaffa dig en ideologisk poäng mot nationen Humania vars livstidspresident verkar vara ett geni :-)
Man ska klart lära sig grannarnas språk men en svensk lär sig hellre japanska än serbo-kroatiska eller arabiska/kurdiska.
Folk tänker i kronor och öre, tyvärr!
Men:
1. Kvaliteten av ett språk kan värderas. Bl a på basis av antal talande och storlek på vokabulär.
2. Engelska talas av mer än 1.8 miljarder människor och är således större än kinesiskans 1.3 miljarder.
3. En etnisk grupp som inte fullföljer kriterier för att kunna kallas nation eller nationalitet är en stam, och dess språk blir således ett stamspråk.
4. För att ett språk skall överleva kan man inte offra det folk som för detta "måste" tala språket, det är att döma folk till bakåthet. Detsamma gäller för de småborgerliga antropologer som menar att vissa folk skall bo kvar i grottstadiet för att deras unika kultur måste bevaras för omvärlden. Språk och kultur, precis som alla andra samhällsfenomen utvecklas, förändras, uppkommer och dör ut. Om något är detta en dialektisk princip.
Upphör Humania existera när livstidspresidenten ramlar av pinnen?
Jag förespråkar inte "bevarandet" av kultur och språk för sakens skull. Allting förändras och språk är inget undantag...den dalektiska principens mål är syntesen...
Jag offrar varken människor eller språk/kultur...det jag säger att man ska kunna vara sig själv och inte ska tvingas andras språk och värderingar när man kan tänka fritt som bäst på sitt eget modersmål.
Ett språks Kvalite kan inte förbättras om inte det aktuella språket används och levandegörs på olika sätt.
Undervisning är av stor betydelse i detta sammanhang.
Litteratur på modersmål uppmuntrar kreativiten och förstärker folks självkänsla och självbild.
1,8 miljarder människor kan inte tala och skriva på engelska så att de kan skapa och drömma på det språket utan de bara har ett funktionellt förhållande med det.
Jacques Derrida menar att språk har inget medvetande och det behöver inte finnas tanke bakom det sagda ordet medan det skrivna ordet lever sitt eget liv så fort det lämnar subjektet.Så verkar vara fallet med din arguement...
Stam är ett negativt ord som skapades av Engelsmännen...det beskriver Afrikaner i Zoologiska termer....Du använder aldrig ordet stam när du beskriver de olika folkgrupperna i Schweiz eller Sverige.
Det finns bara människor...inget minoritet eller majoritet...som Stefen Bantu Biko uttryckte det...
Humanias livstidspresident är en supermänniska och kommer aldrig att ramla av pinnen.
Jag ska förresten börja producera barn snart och de kommer att uppforstras i tourialistiska andar :-)
Jaså! Med vem ska det produceras? Ansökan om celldelning måste vara berörd producent tillhanda senast ett år innan verkställande. Ej bytesrätt.
Återigen går det att göra liknelser med utvecklingen i Sydamerika.
Under två år av Bolivias nuvarande president Evo Morales mandatperiod har tjugo gånger så mycket mer mark distribuerats än under fem tidigare mandatperioders presidenter tillsammans; 698 000 hektar har tillfallit jordlösa. Regeringen har även delat ut ägandepapper i fall där ägandeförhållandena varit oklara eller där personer saknat registrering av mark.
Program för att förse hela folket med identitetshandlingar har sjösatts samt program med mål att utrota analfabetismen, barnbidrag har införts för att uppmuntra fattiga familjer att låta barnen studera, minimilönen har höjts, arbetsrätten för att styrka arbetarnas rättigheter har setts över, ett tiotal nya sjukhus har installerats på landsbygden där gratis sjukvård erbjuds, traktorer och annan jordbruksutrustning har skänkts till eftersatta provinser i landet, ålderspensionen som nu ska också ska nå ut till fler har höjts, byar har försetts med solfångare för att få elektricitet, lågenergiglödlampor delas gratis ut i hushållen. Sedan 2006 har nio ursprungsfolk arbetat för att ta fram alfabet till deras språk för att möjliggöra studier på modersmålet. En progressiv utveckling som en president kan förväntas leda.
Språket är i dessa områden inte endast en kulturell kuriosa. Kulturer förändras förvisso. Således dör även språk ut. Men att få utöva det språk som förfäder under förtryck i århundraden i apartheidliknande system har förbjudits använda, är inte att agera bakåtsträvande mot kulturförändringar. Det är ett steg i ovan nämnda utveckling mot att ge förtryckta sina mänskliga rättigheter tillbaka.
Intressant att du använder Bolivia som exempel. Speciellt med tanke på det nuvarande försöket av den komprador-borgerliga oppositionen att använda "självbestämmande" för att rulla tillbaka just de sociala reformer som Morales regering genomfört.
Det finns självklart en demokratisk aspekt på frågan om språk. Det finns också en motsättning mellan centrifugala krafter och enhets-krafter som är lika avgörande för demokratin. Att folk skall få kommunicera på vilket språk de än väljer är självklart en grundläggande demokratisk rättighet. Att staten skall främja nationell enhet och en lika grundläggande demokratisk rättighet att erbjuda alla samma möjlighet till högre utbildning, jobb inom förvaltning, genom att använda ett officiellt språk i utbildning och förvaltning är lika grundläggande.
Centrifugala krafter och lokala eliters krav på "självbestämmande" är ofta (men inte alltid) direkt reaktionära. Se bara på gårdagens "folkomröstning" i Santa Cruz-regionen; knappast något som gynnar de sociala reformer du ovan beskriver?
De händelser som har skett i Santa Cruz är mycket riktigt inte den autonomi Morales förespråkar då detta ökade inflytande förespråkas av penningstinna invånare vars inflytande över medborgare med ursprung i inka och dess varianter pågått sedan länge.
Intressant är att senaten nu plötsligt har godkänt en ny folkomröstning i augusti om Morales framtida vara eller icke vara när en sådan föreslogs av presidenten redan i december. Som vanligt vill inflytelserika oppositionella handla i tider när Morales är i mer blåsväder än tidigare, trots de de facto införda reformerna.
Givetvis är nationell enighet eftersträvansvärd. En sådan enighet kan endast uppnås om förtryckta får återupprättelse. Och vad är det som säger att det är den koloniala spanskan som ska vara det officiella språket?
Skicka en kommentar