måndag 27 mars 2023

Kallis/Bastu/ fabriksåterställning

Det händer något med mig varje gång jag badar och bastar.Något positivt med kroppen och själen. Stressen släpper och jag upplever oerhört lugn genom att enbart sitta i bastun naken bland okända människor. 

Jag kan sitta där och glo på örsundsbron i flera timmar. Det är en fantastisk utsikt till havet och bron på så nära håll. 

Allt härligt och underbart  är definitivt inte bortom horisonten här i Skåneland. 

Kylan i havet är uppfriskande. Sedan i bastun igen. In och ut tills man känner sig färdigt bastad och bastardad. 

Det är ju kombinationen av bastun och havet som skapar en känsla av frihet hos de badande, vilsna och vissna själen. 

Det faktum att man är naken och inte har något att dölja inför omvärlden, gör att alla är där på samma villkor. Man behöver inte göra sig till någon märkvärdig varelse. 

Den mytomspunna och mytoomsupna människan öppnar upp sig då. Vistelsen där präglas oftast av smittande ödmjukhet, tacksamhet och nyfikenhet. 

En del människor är där varje dag men jag är inte där mer än en gång i månaden.

Varför gör man inte det man mår bra av oftare? 

För min del har det varit brist på tid. Jag ska dock göra något åt saken och försöka vara där åtminstone ett par gånger i månaden.  

Att nollställa sig eller befinna sig i en position av "fabriksåterställning" precis som vid skapelsen, har vi nog ett stort behov av då och då. 

Man behöver inte alltid prestera och vara produktiv för att rättfärdiga sin blotta existens. 

Ibland är det mycket befriande att unna sig en dag av avslappning genom att inte göra någonting alls. 

Jag finns, alltså badar och bastar jag. Kallis är mitt kall helt enkelt. Snart är det också vår......hoppas jag på även om det snöar vid skrivande stund här i Lund idag den 27 mars 2023, 18:44.  


Inga kommentarer: