fredag 28 juni 2024

Sommaren 2024

Jag hör flygplan/helikopter som hovar  här utanför min bostad i Lund denna fredag kväll den 28 juni 2024.

Jag vet inte vad det rör sig om. Är det polisen som är på jakt efter någon eller har kriget kommit allt närmare. 

Skrämmande tankar gör sig påminda allt oftare i dessa tider.  Varför låter det så länge? 

Det är en kuslig känsla. Jag var tvungen att gå och kolla upp det hela från vardagsrummet.

Jag hörde barn som säger något till någon så här sent på fredagkvällen. 

Det blev tyst sedan.  Jag Lyssnar på dr.dk/p2 och lyssnar på klassisk musik.  Jag har dessvärre slutat att lyssna på svensk radio som får mig att må dåligt av någon anledning. 

Jag hittar som vanligt trösten i bl.a. litteraturen och musiken.  Just nu läser jag bl.a. en bok om den modiga människrättskämpen och min ungdomshjälte Malcolm X. 

Han var en fantastisk och bildad människa som ger mig både styrka och inspiration. 

Gunnar Ekelöfs dikter berör mig alltid på djupet. Han försöker att sätta ord på alla de olika förnimmelser som vi upplever. 


Inga kommentarer: