söndag 5 februari 2023

Icke rädd för att vara sårbar

Människor är generellt rädda för att visa och uttrycka sina innersta  känslor som är mindre uppskattade av omgivningen. 

Man kan dock inte vara alltid på topp och vi alla har våra dagar/ perioder här i livet då energin inte räcker till att bejaka tillvaron.

Du kan kalla dessa: svackor, vemod, melankoli, nedstämdhet, depression ....kind of Blue för att låna uttrycket ifrån Miles Davis kända album. 

Det gäller då att vara ärlig och säga till ens nära och kära som det är. Medveten om att alla inte orkar  att dela med sig men om fler och fler ger ett uttryck för sina känslor öppet, skulle många andra följa med det tåget. 

Någon frågar alltid: hur mår du? Läget?  Alla förväntas svara BRA och själv då? Unisont som om alla inte får svara på ett annat sätt. Man reagerar som om att använda en annan adjektiv vore förbjuden. 

Detta är höjden av ett hyckleri med mänskliga relationer även om dessa ofta är ytliga.

Jag föredrar dessutom att använda adverb. 

Man behöver inte berätta om allting för vem och var som helst men att vara ärlig och säga att saker och ting hade kunnat vara annorlunda.....Men jag gör mitt bästa för att uthärda för tillfället, är inget sensationellt och dramatiskt i sig för min del. 

Att visa sin sårbarhet är att vara en riktig människa med allt det innebär och dess komplexitet. 

Jag är ju trots allt summan av mina styrkor och svagheter. Livet må vara summan av alla de krafter som håller döden på avstånd men dessa krafter består inte av stål alla dagar i veckan och åren runt i all evighet. 

Mitt liv präglas av stress, sömnproblem, åldersnoja, dödsångest, avsaknad av lust till det mesta, o.s.v. just nu men orkar hitta glädjen via min son. 

De kvittrande fåglarna och  våren är också på antågande. Jazzen funkar i alla årstider.

Motion/någon idrott, natur upplevelse, kultur(bildning), kallbadhuset/bastun, meditation, resor och ett  gott samtal med filosofiska tankegångar ger mig mycket. Alla får hitta sin grej. 

Återigen ska man försöka att hitta ett sammanhang där känslan och tanken leder till en handling som är begriplig, hanterbar och meningsfull. 

Det har gjorts många studier om förintelse överlevare och hur dessa människor lyckats att skapa sig ett innehållsrikt liv mot alla odds. Kasamteorin  bottnar till sist och syvende i vad som kan främja en god hälsa:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4nsla_av_sammanhang

1 kommentar:

Kwame Touré sa...

"Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen."