lördag 20 januari 2024

Tankens kraft

Kaj Pollack påstår att " du är påverkad endast av dina egna tankar. "  Det ligger nog något i detta påstående som jag inte kan köpa helt och hållet men kan " sälja " vissa delar av det:-).

Människan är påverkad av bl.a. sina biologiska och miljömässiga förutsättningar. Hon har inte alltid valt att befinna sig där hon är men kan välja hur hon ska förhålla sig till status quo i den mån tankeförmågan är god hos henne.  

Att ta tillfånga sitt sunda förnuft tilltalar inte alla eftesom verkligheten skiljer sig från fall till fall när den upplevs och tolkas av olika individer som tar på sig olika glasögon att se på tillvaron.

Jag har dock olika valmöjligheter i de flesta situationer.  Jag väljer varje dag hur jag ska förhålla mig till mina medmänniskor/motmänniskor eller till saker och ting. 

Det är där jag ser Kajs poäng. Jag kan bestämma att hålla mig lugn inför olika utmaningar som jag stötter på i vardagen eller bli arg på allt och alla.

Att behärska sig eller inte är frågan. Jag behöver inte alltid styras av yttre faktorer och mina känslor utan kan också välja att låta förnuftet ha övertaget i vissa avseenden.

Det gör inget om jag tappar anseendet på köpet. Poängen är att jag är ansvarig inte bara för mitt agerande utan min reaktion också. 

Inga kommentarer: