torsdag 8 september 2011

Exil och Exodus..

Det är aldrig roligt att känna att man är på "fel plats" och inte kunna vara en i mängden någon gång. Att stcka ut och vara avvikande hela tiden har liknats som att gå omkring med någon annans kroppsdelar och organ efter en operation.

Människan kämpar alltid mot känslan av att vara överflödig. Att tvingas till landsflykt och förlora all sin status och social kontext innebär förödande för många av oss.

Jag kom hit till Sverige när jag var 18 år för snart 22 år sedan. Jag har ett hyfsat arbete och är nöjd med livet men känner ändå att jag är malplacerad nästan varje dag.

Jag skulle kunna tänka mig att flytta till ett annat land när som helst. Jag tror inte på "hemland" som sådant eftersom jag är född i Exil och lever i Exil. Det är därför som jag har skapat ett eget land som heter HUMANIA och landet ligger mellan hjärtat och hjärnan :

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6276809.stm och min blogg

www.longlivehumania.blogspot.com

Det är inte självförvållad alienation som vi pratar om här utan människans villkor/förutsättningar som begränsas av exilens verklighet. Det är inte frågan om att vara eller icke vara heller utan det är mer än det eftersom man befinner sig i ingemansland både fysiskt och mentalt.

Tourialisten

Med vänlig hälsning
Mehretab Mekonnen Belay, alias, Kwame Toure

Inga kommentarer: