onsdag 12 juli 2023

Historiska dagar = att sälja sin själ

Klockan är 01:03 , natten mot onsdag,den 12 juli 2023. Jag har svårt att sova trots att jag varit en aktiv medborgare även idag. Jag har badat och tagit bastu på källbybadet samt sett Daniel Lemma live i stadsparken. Jag drack dock  en Coca-Cola där och det kan ha gjort mig pigg som en mört nu. 

Jag blev förföljd av polisen häromdagen när jag körde hem från Göteborg till Lund i mer än timme men jag klarade mig. Jag var " misstänkt " för rattfylleri mitt på ljusan dag.

Detta om att bli utsatt för alla möjliga trakasserier och övergrepp är vanligt bland rasifierade människor. 

Det är alltid obehagligt men det gäller att hålla huvudet uppe och vara samlad i alla lägen. 

Frågan är om det nuvarande sömnproblemet är också relaterat till den situationen. Mycket möjligt. 

Den 10 juli har kallats en historisk dag i svensk historia då Sverige kommer med all sannolikhet att bli medlem av NATO efter Turkiet böjt sig för USA. 

Sverige har officiellt varit alliansfritt och neutralt över 200 år. Alliansfriheten har tjänat landet väl och landet har sluppit delta i både 1:a och 2:a världskriget. 

Sverige fick också ledande roll i konfliktlösning och hantering som en liten nation med en stor röst i världen under det kalla kriget.  

En moralisk supermakt även om den formuleringen ska tas med nypa salt. 

Även svensk neutralitet är en sanning med modifikation då landet har aldrig hållit sig neutralt i någon fråga. 

Det som håller på att ske nu, är dock omskakande och skrämmande utveckling som sätter sitt spår för all framtid.  

Landet har sålt sin själ, frågar sig en vän. Jag svarar ,stater saknar själ. Det är en minoritet som har makten och tjänar på militärisering och krigsindustrin. 

Fy skam på er, inte i mitt namn i alla fall.

Detta kåseri är mitt 200:de. Krönikan började 2007. Hurra Hurra Hurra. 


Inga kommentarer: