söndag 23 juli 2023

Ystad-Swinoujscie-Gdansk

Jag befinner mig i Gdansk, Polen just nu och precis  haft en polsk frukost: äggröra, bröd med smör, hemgjord sylt, grönsaker.  Gott.

Resan hit blev dock onödigt omständig då jag missade båten i Ystad som jag skulle ha tagit 13:30 i torsdags den 20 juli. Jag fick ta båten senare på kvällen vid 22:30 istället.Jag fick hänga i Ystad under hela torsdagen. 

En båtresa på natten utan egen hytt är dock ingen höjdare men det gick vägen ändå utan att kunna sova en enda minut. Jag kan inte sova på en bänk. Jag kom fram till Swinoujscie tidigt på morgonen i fredags den 21 juli.  

Det här är ett återseende för min del efter 34 år då jag kom till Polen för första gången på väg till Sverige i november 1989. 

Det var ju precis då som både kommunismen och Berlinmuren kollapsade. Lech Walesa var den stora ledaren här då men hans eftermäle har numera ifrågasatts då det visat sig att han varit angivare åt kommunisterna samtidigt som han var ledare för arbetarnas fackförening:solidaritet. 

Mitt minne av Polen i allmänhet och Swinoujscie i synnerhet är väldigt svagt och svajigt av någon anledning. 

Sedan fortsatte jag till Gdansk med tåg och kom fram i fredags kväll.  En vän hade redan tagit sig hit  med flyg och jag tog mig till gamla stan i Gdansk till fots från tågstationen. 

Hela resan blev sammanlagt 30 timmar lång,  allt som allt. Jag valde bort flyget som knappt tar en timme och fick uppleva massa saker på vägen istället. Miljön mår också bra av att jag inte flög. 

Jag har fått väldigt fint intryck av Gdansk än så länge.  Artighet och gästfrihet råder I staden. Det är ett land som håller på att lyfta sig. Det är Känslan. Framåtanda och optimism. 

Den svenska service branschen har en hel del att lära av sin polska motsvarighet gällande SERVICE. Servitörerna här är väldigt vänliga, välkomnande och kunniga. Det känns som de har en yrkesstolthet på något sätt.  Det handlar inte om att få dricks eller dylikt utan ett allmänt trevligt bemötande.

Alla mår bra av att bli niad eller tilltalad Sir och Madame medan regnet smattrar på uteserveringens parasoller och en och annan gammal båt kör förbi på kanalen i gamla stan i Gdansk eller på Humania republiken för den delen. 

Folk reser sig fortfarande när de ser gamlingar och sjuka på spårvagnar och bussar.  AMEN.

Det finns dock stora skillnader mellan landsbygden och städerna, gamla och unga i synen på utlänningar och omvärlden.  

Det är ett väldigt spännande land som jag skulle vilja utforska mer. Kaliningrad är egentligen inte särskilt  långt borta härifrån. Ukraina är också nära nog och följden av det brutala kriget märks ju på olika sätt.  

Jag ska idag  åka på en historisk båtkrysning i de delar av Gdansk som format staden. Den här sommaren känns mycket berikande på många sätt. 

Ett kort besök av museet om andra världskriget har jag också hunnit med. 

Semestern ger perspektiv på saker och ting.  Ödmjukhet och tacksamhet präglar min tillvaro för tillfället. 

Ingen idé att låta sig påverkas av vädret I Norra Europa när södra Europa brinner.  Vi haft fantastisk maj och juni. Regnet i juli är därför välkommet. 

Inga kommentarer: