fredag 25 januari 2008

Till eftertanke!

kwame Touré är sjukskriven och går hemma i dessa dagar. Stress, tvångstankar och ångest med sömnlöshet är de värsta kombinationer som leder till depression. Det gäller att inte deppa allt för mycket. Man måste göra det bästa av situationen. Ingen självömka här hos mig. Svackor är en del av livet och att vara människa. Denna vinter har varit rätt varm men lång och mörk....... Jag längtar till våren som aldrig kommer.....

Musik och böcker är de största trösterna som finns. Nina Simones låt "mississippi goddamn" får mig på kämpare humör .....Jag har kanske gått i väggen men lovar att inte gräva ner mig. De biologiska, psykosociala och ekonomiska faktorerna har avgörande betydelser i ens välbefinnande. Osäkerheten inför framtidens sysselsättning och ovissheten om var jag vill bosätta mig framkallar de symptomen som jag nämde ovan. Kärlekskrank eller abstinens? Oavsett vad det är som det rör sig om så kan man alltid ta till sig Sören Kirkegaards kloka ord i vintermörkret. Du har nog någon i din närhet som behöver hjälp?

"Om Jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra

För att hjälpa någon, måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och
egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.

All äkta hjlpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjlpa
och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon."

Tack Sören!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet att det suger att Nigeria inte satt en enda balja än, men loppet är inte kört.

Sätter Elfenbenskusten första målet och Mali börjar pressa för kvittering kan det mycket väl sluta med ett par baklängesmål och att Nigeria slinker förbi. Men självklart är ett oavgjort resultat ingen högoddsare.

Det är tufft, men ändå. Nu börjar snart slutspelet. Största fotbollsfesten sedan 2006.

Anonym sa...

"Det är med den gamla teatern, som med det gamla livet:
rollerna har skrivits av andra långt innan vi själva uppträder på scenen. Och man väntar av oss att vi ska spela spelet, med större eller mindre entusiasm, men utan protester.
Nu oroas de gamla på parketten av att vi stryker i manuskripten, ändrar rollerna eller rent av improviserar.
Det är med den nya teatern som med det nya livet:
samhället tillhandahåller manuskript men vi förbehåller oss rätten till bearbetningar.."

Sven Wernström

Anonym sa...

Lieber Freund,

En paus i Livet för reflektion och eftertanke. En utbrändhet kan "tvinga" dig till en ny syn på dig själv och på livet. Tag tacksamt emot denna gåva!
Jag, varandes i samma sits som du, har vunnit många insikter genom min sjukdom.

Liebe Grüße,
Dein Freund,
Herr E. Resmann

Anonym sa...

They ain't gonna see us fall!

Hoppas vi ses snart igen!

Anonym sa...

Jag håller på dig!

Närmare än nästan nära..