fredag 29 december 2023

Antingen eller/ Varken eller

Du ångrar dig vad du än gör eller väljer att göra eller att inte göra, enligt Kierkegaard.

Jag sitter på tåget till Göteborg med min son och funderar på hur snabbt 2023 kommit till ända. 

En medelålders man i sina bästa år utan längtan till evig ungdom. 

Vem hade jag blivit om jag hade gjort ett annat val gällande arbete, bostadsort, livskamrat o.s.v.

Svaret är hypotetiskt. Jag befinner mig där jag är av olika anledningar. 

Jag kan dessvärre inte påverka det förflutna men kan bestämma mig hur jag ska förhålla mig till det.

Nuet och framtiden är också inom räckhåll som jag har mycket inflytande över. 

Tiden rinner iväg och jag försöker att försvara alla de val jag gjort här i livet . 

Att tveka och vela inför olika situationer, hör ju till att vara människa. 

Man väljer dock inte själv att komma till världen men när man väl har kommit in hit för att ta del av det som planeten har att  erbjuda , så krävs det ett visst förhållningssätt till döden lika mycket som till livet. 

Att bejaka livets alla delar som omfattar en hel del motgångar och medgångar, är inte alltid lätt.  

Vi är dock här på jorden under en begränsad tid och den insikten är både ångestframkallande och inspirerande på samma gång. 

Annan dag jul hör dock till en av mina få oönskade dagar som jag skulle vilja avskaffa. 

Jag råkar alltid ut för massa obehagligheter just under den dagen.

Jag skulle nog inte ha något emot om jag tog mitt sista andetag under denna dag när döden väl knackar på i framtiden. 

Gott slut på detta år och Gott Nytt År!



Inga kommentarer: