torsdag 13 december 2007

Avskaffa julen!

Nu är det jul igen.... folk verkar vara ute och handlar julklappar för sina nära och kära. Familjer och släktingar skall träffas och har det trevligt ,vilket i och för sig, är mycket bra men jag förstår mig inte på att det ska kosta så mycket pengar för att kunna umgås med människor. Den genomsnittlige Svensken spenderar upp emot 6000 skr på julklappar! Det materialistiska samhället uppmuntrar närmare band mellan människan och tingen.

Frihet upplevs som mest just i befrielsen från beroendeskapet av tingen. Lev och upplev livet genom att överskrida dina egna så väl fysiska som psykiska begränsningar!Man är solidarisk gentemot sig själv och andra i den mån man börjar ifrågasätta alla så kallade "traditioner" och "kulturella yttringar". Många brukar säga att det är ändå tanken som räknas men det gör det naturligtsvis inte. I så fall borde alla köpa små saker som inte kostar så mycket.

För min del firar inte jag jul alls och de senaste tre åren har jag sett till att vara utanför sveas gränser. Jag känner mig som "persona non grata" och "dissident" i julhysterin. Denna jul kommer jag att tillbringa i Paris och ägna mig åt fördjupning i existentialistiska frågor. Att läsa Jean-Paul Sartre och Simon De Beauvoir på cafér i romansens huvudstad är höjden av ett livskvalité. Det är självklart att det är i relation med andra människor som man finns och får sin bekräftelse. Givande och tagande hör till människans grundläggande behov men julen anser inte jag fyller den funktionen på det mest optimala sättet. Det är därför som jag vill avskaffa den.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Att läsa "att läsa Jean Paul Sartre och Simone de Beauvoir i romantikens huvudstad" odlar längtan till utomlandet och dess euforiska upplevelser..

Mitt förhållande till julen frammanar dock inte den hysteri som många verkar uppleva. Att slappna av med människor som har känt mig hela livet är en ynnerst och inte alla förunnat. Vem vet hur länge det är mig förunnat..

I en tidstrång värld är tillfällen till tillbakalutande med betydelsefulla betydelsefullt.

Anonym sa...

Jag har respekt för det. Jag bara önskar att man slapp hela konsumtionsindustrin.

Kwame Touré

Ibrahim sa...

Avskaffa julhysterin ja! ;-)

Anonym sa...

God Jul Kwame Toure!

Jag vill ha en uppblåsbar älg i julklapp!

Dessutom kräver jag också ett blogginlägg som avhandlar Zlatan!

Anonym sa...

jag har hört något om fyra julklappar... Hur förklarar du den konsumtionshysterin?
JULhälsning från Stinas syster Sara

Kwame Touré sa...

Andy, Din uppblåsbara älg har nog fastnat hos den Etiopiska tullen. Till Sara säger jag bara att det finns undantag till alla lagar och regler. Nationen Humania upplever inte någon konsumtion eller julhysteri eftersom detta är engångs förettelse som hela landet har ställt sig bakom.

Anonym sa...

Jag vill också se ett inlägg om Ibra..

Alla intelligenta varelser uppskattar en bred malmöitisk högerfot.

/Toumbalel

Här kan man förresten också läsa:
http://stinalinnea.blogspot.com